W dniach 8-9 lutego 2021 roku odbyły się w naszej szkole warsztaty online „Nastolatek w samorządzie” organizowane przez Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy w ramach programu "Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020".

Uczestniczyli w nich uczniowie wszystkich klas pierwszych.
Dzięki ciekawie prowadzonym zajęciom i wykorzystaniu aktywnych metod pracy dowiedzieli się, jak skonstruowany jest samorząd terytorialny i poznali działanie Urzędu Miasta. Mieli też okazję zdobyć informacje na temat ich własnych możliwości działania i angażowania się w sprawy lokalne.
Warsztaty ocenili jako interesujące, a poruszane na nich treści jako przydatne i ważne, o czym świadczą poniższe opinie niektórych uczestników warsztatów:

„Rozmawialiśmy o tym, jakie uprawnienia ma samorząd uczniowskim, o Młodzieżowej Radzie Warszawy i jej inicjatywach oraz o samorządzie terytorialnym w Polsce .Układaliśmy mapę Warszawy – naszym zadaniem było dopasowanie dzielnic, co okazało się niełatwe nawet dla mieszkających w Warszawie. Wszystkim bardzo podobały się warsztaty”
Julia z kl. 1B

„Warsztaty były w porządku. Podzielone były na kilka części tematycznych . Pod koniec każdej z nich mieliśmy podsumowanie quizem na Kahoot, co oceniam jako miłą formę wpajania wiedzy. Warsztaty były dobre i przydatne.”
Kamil z kl. 1AI

„Warsztaty nie były nudne, bo było dużo zadań. Temat warsztatów był dość ciekawy i ważny”.
Oleh z kl. 1AI

„Warsztaty były bardzo dobre. Nauczyliśmy się wielu ciekawych rzeczy o samorządzie uczniowskim. Dzięki tej prezentacji dużo więcej wiem na temat społeczności uczniowskiej”.
Szymon z kl. 1AI

„Według mnie warsztaty były fajne. Dowiedziałem się ciekawych rzeczy. Gdyby były zorganizowane drugie podobne warsztaty, z chęcią bym w nich uczestniczył”
Jakub z kl. 1AI

„Warsztaty były bardzo ciekawe. Panie, które prowadziły zajęcia, opowiadały w interesujący sposób. Najbardziej podobały mi się quizy na Kahoot. Osobiście mam nadzieję, że podobne zajęcia jeszcze kiedyś się odbędą”
Michał z kl. 1AI

„Na warsztatach zostały omówione ciekawe tematy. „Fajnym plusem” była interakcja przez zadania do zrobienia.” Mateusz z kl. 1AI

„Spodobało mi się, że nie słuchaliśmy tylko wykładu, a było coś w rodzaju zadań interaktywnych. Wykładowcy znali się na temacie, który poruszali i byli przyjaźni, pytali też o nasze opinie.”
Dmytro z kl. 1AI

„Na warsztatach mówiliśmy o prawach ucznia, o samorządzie uczniowskim,,o zadaniach gminy , powiatu i województwa. Najbardziej podobały się mi ćwiczenia: graliśmy w różne gry, np. kalambury i Kahoota o Warszawie. Najfajniejsze, według mnie, było układanie wirtualnych puzzli dzielnic Warszawy, które następnie trzeba było podpisać - to było takie sprawdzenie, czy wiemy, gdzie są te dzielnice położone i czy znamy ich nazwy.”
Julia z kl. 1TOT

„Warsztaty były bardzo ciekawe i poruszały wiele zagadnień. Była w nich mowa o: działaniu lokalnym, samorządzie szkolnym, prawach ucznia, radach młodzieżowych, projektach lokalnych i szkolnych, mieście i jego organach oraz o wolontariacie, budżecie miasta i inicjatywie lokalnej.”
Maria z kl. 1TOT

„Na zajęciach dowiedziałam się ,ile jest młodzieżowych rad w Warszawie i że najważniejszą ich funkcją jest funkcja konsultacyjna, że samorząd uczniowski tworzy cała społeczność szkolna , a także kto i od ilu lat może głosować w sprawie budżetu obywatelskiego. Na zajęciach graliśmy w gry (kalambury, puzzle, quizy), które nas integrowały. Najbardziej podobały mi się kalambury i quizy, podczas których dowiadywaliśmy się wielu ciekawostek na temat miasta, w którym mieszkam. Podobał mi się też styl prowadzenia zajęć.”
Amelia z kl. 1BI

„Warsztaty były podzielone na trzy części. Każda trwała ok. 45 minut. Podczas pierwszej – rozmawialiśmy o prawach nastolatka , w czasie drugiej – o Warszawie, a podczas trzeciej - mieliśmy szansę „ruszyć głową” rozwiązując kalambury. W trzecim bloku mówiliśmy również o wolontariacie.”
Filip z kl. 1BI

Informacje zebrała i zredagowała
Katarzyna Chałupa


Informacja o warsztatach

Nastolatek w samorządzie to projekt edukacji samorządowej realizowany przez Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy. W jego ramach organizowane są jednodniowe warsztaty samorządowe skierowane do uczniów klas II warszawskich szkół ponadgimnazjalnych. Każdego roku organizowane są dwie edycje projektu: wiosenna i jesienna. Podczas każdej edycji zespół projektu odwiedza ok. 60 szkół.

Warsztaty pomagają uczniom zrozumieć jak skonstruowany jest samorząd terytorialny i czym jest społeczeństwo obywatelskie. Przybliżają działanie Urzędu Miasta, pomagają odnaleźć się w jego strukturze, zmniejszają dystans między urzędnikami a młodymi mieszkańcami miasta. Istotnym elementem warsztatów jest wyposażenie uczniów w wiedzę na temat ich własnych możliwości działania i angażowania się w sprawy lokalne. Dzięki aktywnym metodom pracy poznają leżące w zasięgu ich możliwości sposoby kształtowania swojego środowiska szkolnego, dzielnicowego, miejskiego.

Zajęcia prowadzą studenci bądź absolwenci wyższych uczelni (m.in. pedagodzy, socjolodzy, psycholodzy, politolodzy, prawnicy, kulturoznawcy), którzy interesują się funkcjonowaniem administracji publicznej, rozwojem społeczeństwa obywatelskiego oraz mają doświadczenie w zakresie działań na rzecz lokalnych społeczności. Łatwo nawiązują kontakt z młodzieżą, a dzięki atrakcyjnym, aktywizującym metodom pracy potrafią zainteresować młodzież tematyką samorządową.

Każdy warsztat trwa 6 h i bierze w nim udział jedna klasa.Nasttek w samorządzie

W programie zajęć:

  • ranking dzielnic, czyli debata nad jakością życia w wielkim mieście;
  • ćwiczenie „co możemy zrobić?” – rozwiązywanie lokalnych problemów, poznanie własnych możliwości działania
  • wykład interaktywny na temat funkcjonowania samorządu terytorialnego;
  • wykład interaktywny przedstawiający ustrój m.st. Warszawy;
  • symulacja sesji Rady m.st. Warszawy;
  • spotkanie z gościem, przedstawicielem samorządu warszawskiego lub urzędnikiem samorządowym;
  • konkurs wiedzy o samorządzie i mieście stołecznym.

Pierwsze zajęcia warsztatowe zorganizowane zostały w 2002 roku. W projekcie wzięło wówczas udział 10 liceów ogólnokształcących (219 uczniów), a w latach 2004 i 2005 już blisko 20 liceów (751 uczniów). Ze względu na rosnące zainteresowanie projektem od 2006 roku zajęcia organizowane są dwa razy do roku w edycjach wiosennej i jesiennej.

Od początku trwania projektu w warsztatach uczestniczyło już ponad 18 tysięcy uczniów z niemal 70 warszawskich liceów ogólnokształcących, profilowanych, techników i szkół zawodowych. Więcej o projekcie na stronie : www.blog.um.warszawa.pl

Zobacz pdf

Autor wpisu