W grudniu 2024 r. nasza szkoła przystąpiła do programu „Impuls. Szkolny Warsztat Zmian”
realizowanego wraz z Fundacją „Szkoła z klasą” pod patronatem Ambasady USA. Koordynatorzy
programu, p. Kamil Osiecki i p. Grzegorz Rachtan, odbyli w Warszawie trzydniowe szkolenie,
w trakcie którego zapoznali się z założeniami metody projektu edukacyjnego, przywództwa
adaptacyjnego oraz prac i integracji grup wielokulturowych.

Szkolenie dotyczyło również metody Design Thinking, a także analizy i diagnozy potrzeb
przeprowadzonej przez profesora Uniwersytetu Warszawskiego dra hab. Bartłomieja Walczaka.
Projekt wsparła również firma Intel, przeznaczając 100.000 dolarów na zakup laptopów dla szkół
biorących udział w projekcie.

Następnym krokiem było stworzenie w szkole grup projektowych, których działania zostały
zaprezentowane przez uczniów na festiwalu projektów w Warszawie w dniach 13-14 czerwca br.
Klasa 3bl pod opieką p. Kamila Osieckiego realizowała projekt pn. Chcesz mieć przyszłość bez
ryzyka, zapisz się na logistyka, którego celem było zwiększenie zainteresowania profilem
logistycznym wśród młodzieży poprzez ukazanie pozytywnych aspektów pracy w tej branży. Zespół
projektowy zwrócił również uwagę na często niedoceniany prestiż ww. zawodu oraz to, jak bardzo
logistyka służy społeczeństwu w życiu codziennym.

Z kolei uczniowie klas informatycznych, których działania koordynował p. Grzegorz Rachtan,
stworzyli projekt pt. Traktorki Ursusa. Przedsięwzięcie to miało na celu ułatwienie mieszkańcom
Dzielnicy Ursus dostępu do informacji o wydarzeniach lokalnych poprzez stworzenie specjalnej
strony internetowej zbierającej wszystkie istotne wiadomości. Dzięki takiej platformie mieszkańcy
mogliby poszerzać wiedzę o dzielnicy i dzielić się opiniami na forum o ciekawych miejscach, które
warto odwiedzić.

Udział w tym inspirującym programie rozwija kompetencje zawodowe i interpersonalne nauczycieli
oraz uczniów. Oparty jest na wymianie doświadczeń i wzajemnym wsparciu. Pomaga kształtować
postawy obywatelskie i wzmacniać poczucie sprawczości uczniów. Po zakończeniu dwuletniego
cyklu, uczestnicy otrzymają jeszcze możliwość wzięcia udziału w dodatkowym roku działań
sieciujących, co pozwoli na dalszą wymianę doświadczeń i pogłębienie umiejętności wprowadzania
nauczania projektowego do codziennej praktyki edukacyjnej.
Przyniesie to długofalowe korzyści nie tylko dla nauczycieli, ale także uczniów i całej społeczności
szkolnej.

Autor wpisu